Hírek : A hogyan és a hogyan tovább? |
A hogyan és a hogyan tovább?
Turi Tamás – Tóth Imre
Skoda Fabia WRC
Turi Tamás – Tóth Imre
Skoda Fabia WRC
A hogyan és a hogyan tovább?
Nagyon sokan érdekl ődnek, hogy honnan tudott az SRT beszerezni Skoda Fabia WRC-t mi a
története a versenyautónak és milyen okok vezettek az ez évi kiesésekhez három verseny tükrében.
Nos már a tavalyi Budapest Rally-n történt kiesés után megfogalmazódott a csapatunkban, hogy egy
új Skoda típussal kell nekivágnunk a 2006-os évnek ahhoz, hogy technikai színvonallal követni
tudjuk az ellenfeleinket, és esélyesek maradjunk a Magyar Országos Rally Bajnoki Címért folytatott
küzdelemben.
Támogatóink és a Skoda Hungária is biztosította a Csapatot arról, hogy melléállnak az ötletünknek
és biztosítják az ehhez szükséges megnövekedett költségvetésünket.
Európában minden Fabia WRC-t üzemeltető Team-el kapcsolatban voltunk a tél folyamán és a
Profiko csapattulajdonosa is megpályázott egy ilyen versenyautót.
A Skoda gyár pont ebben az évben szünetelteti a gyári WRC programját így több autó is felszabadult
a Skoda Motorsporttól. Viszont ezzel egy időben megalakult a Redbull Skoda Team, a First
Motorsport és a Kopeczky Motorsport VB-s programja, ami majdnem 10 autót emésztett föl a
legújabb típusokból. Angliában, Csehországban is néztünk meg Fabia WRC-t.
Nekünk ugyanis az autó és a szervízszolgáltatás együttes bérlete jöhetett csak szóba.
Illetve volt olyan Team is, aki már 4 éve dolgozik együtt egy német versenyzővel és korrekten ezt a
kapcsolatot nem akarták felbontani.
A megkeresések során kivétel nélkül minden versenyistálló első kérdése az volt, hogy ki a pilótánk
és csodálkoztunk azon, hogy Angliától-Csehországig jól ismerik a Turi Tamás nevet és a Magyar
Bajnokságot. Így az autó kiadásának a pilóta személye már az első beszélgetésénél sem volt akadály.
Az autó megtalálásánál és kiválasztásánál a legnagyobb gondunkat az okozta, hogy minden Fabia
WRC-t VB programra akartak kiadni elsősorban, és ha semmilyen más csapatnak sem kell egy-egy
VB futamra, akkor és csak akkor lehet szó a Magyar ORB-ről.
Ez a feltételrendszer számunkra egyáltalán nem garantálta, hogy kivétel nélkül minden hazai
futamon biztosan rajthoz tudjunk állni, hogy valóban lesz autónk, ami viszont a támogatóinkkal
szemben nem lett volna korrekt. A First Motorsporttal nagyon sokáig tárgyaltunk a közös munka
azonban meghiúsult a számunkra, mert közben Duval mégis tudott támogatókat találni és kibérelte
az autót és a First Motorsportot az európai VB futamokra.
Kopeczkyvel és csapatával is már régóta ismerjük egymást, de mégsem tudtunk együtt dolgozni
velük, mert nekik is mindkét autóra folyamatosan szükségük van ahhoz, hogy teljesítsék a Skoda
Motorsportnak tett vállalásaikat.
Közben a régi csapatunk a Profiko bejelentkezett, hogy találtak egy autót kevés versennyel a háta
mögött és a gyár támogatásával meg tudják építtetni 2005-ös specifikációjú változatra.
A korábbi évek közös munkáját és az idő rövidségét is figyelembe véve megkötöttük a szerződést a
Profikoval és megkezdődött az autó felkészítése.
Ekkor már 2006. február végét írtunk és kétséges volt, hogy valóban elkészül-e az autó az első egri
futamra. Elkészült ugyan a Skoda Fabia WRC de a tartalék alkatrészek nem teljes számban érkeztek
meg a Profikohoz, mert a Skoda elsősorban a VB programot teljesítő csapatokat szolgálja ki és csak
ez után tud foglalkozni a mi kéréseinkkel.
Közben felkértük Jarda Jezeket főmérnöknek a csapatunkhoz, aki Skoda Motorsportos mérnők ill.
benne volt a Fabia WRC fejlesztésében és jelenleg is segíti a három Skoda csapatot, de különösen a
First Motorsport és Duval munkáját a VB-n való jó szereplés érdekében.
Nos az autó, a szervizcsapat, egy nagyon jó mérnök és a háttér összeállt a 2006-os Bajnoki évadra,
de a jó eredmény még mindig nem akar bekopogni hozzánk. Érünk el jó szakaszeredményeket,
Egerben első helyről, Miskolcon a másodikról, a Duna Rallyn a harmadik helyről kellett kiállni
alkatrészproblémák vagy cserealkatrészek hiánya miatt. Erre kell nagy energiákat
összpontosítanunk, ezt a problémát kell jelen pillanatban megoldanunk.
Tomival sokat dolgozik a tesztek és a versenyek folyamán a mérnök ahhoz, hogy minél jobban és
gyorsabban megismerje és kihasználja ezt a versenyautót és a három aktív hajtást.
A VB-s pilóták több ezer km-t mennek ahhoz, hogy rendesen beállítsák az autót egy-egy
pályatípusra, és egyáltalán kiismerjék az autóban rejlő képességeket, nos nekünk és a Tominak erre
néhány 10 km ideje van maximum.
Tomi tapasztalatai alapján az autó jól vezethető, a kormányváltó nagy előny, a hajtás nagyon modern
és fejlett, amin azonban szintén dolgoznunk kell még az a motorerő a felső fordulatszám
tartományokban és az ehhez köthető végsebesség növelése.
Imi újra remekül tud együtt dolgozni Tomival, nem jelentett számára nehézséget az átállás. amit Ő
inkább visszatérésnek tekint.
Imi tapasztalata, szerviztervei, koordinációs tervei, korábbi években szerzett beállítási adatai, és
tapasztalata sokat segít a mérnökkel és a szervizcsapattal közös munkában.
Sok szurkoló már lélekben feladta és követeli a Profiko és/vagy az autó cseréjét.
Nos a Csapat a támogatóinkkal karöltve nem adja fel, hiszünk és kitartunk az autó és a csapat
képességei mellett és meg fogjuk mutatni, hogy valójában mire is képes a Skoda Fabia WRC.
Egy új versenyautó modell megismerése, kiismerése, versenyeztetése nem könny ű feladat ezt tudtuk,
jó úton haladunk a megbízhatóság növelésével és a beállítások megtalálásával, így bízunk abban,
hogy a következ ő versenyeken nagyobb csatákat láthatnak a szurkolók és ehhez mi is
nagymértékben hozzájárulhatunk.
Versenyz őink számára nagy lelki támaszt nyújt a szurkolóik szeretete és biztatása.
Skoda Rally Team
|